Leta i den här bloggen

torsdag 27 juni 2013

Att vara eller inte vara gravid

Vårt tredje ägginsättning resulterade i - ingenting. Jag har fått det resultatet otaliga gånger under de tre år som vi försökt få barn, men aldrig under IVF. Jag vet, det heter massa olika saker beroende på om man gör en hormonbehandling och för in ett färskt ägg jämfört med om man för in ett fryst ägg, men jag kan aldrig lära mig alla dessa benämningar och förkortningar. Dessutom är det ingen förutom de insatta som fattar vad man snackar om, så jag kör en kort sammanfattning av läget istället.

Vi har alltså blivit naturligt gravida en gång samt gjort två ägginsättningar med färska ägg och en med ett fryst ägg. Den första (naturliga) graviditeten resulterade i missfall i omkring vecka 12. Den andra graviditeten (IVF med färskt ägg) slutade i missfall i vecka 6/7. Graviditet tre (IVF med färskt ägg) blev också ett missfall, i vecka 11/12. Och den senaste ägginstättningen (IVF med fryst ägg - sexdagarsodlat) fick jag alltså svar på imorse - inte gravid. Jag har gråtit mycket i dag, även om sorgen inte är lika stor som efter missfallen. Fast det är en stor besvikelse att det inte blev någonting den här gången. Nu måste vi vänta två månader till nästa insättning eftersom Fertilitetskliniken har sommarstängt.

Suck! Och jag som försökt leva så exemplariskt. Jag har tagit det lugnt. Jag har inte druckit kaffe eller té. Jag har avstått från träning och istället gått promenader (vilket jag i och för sig gör varje dag eftersom vi har hund). Jag har ätit nyttigt och enligt Livsmedelsverkets råd. Jag har inte druckit alkohol. Jag har sovit mycket och bra. Jag har tagit alla mediciner som jag har fått på inrådan av min läkare, mediciner som Levaxin, Progesterin och Trombyl som ska underlätta graviditeten och hjälpa embryot (barnet) att stanna i magen. Men föga har det hjälpt. Jag kanske ska testa att göra precis tvärtom nästa gång....

Ni som varit/är/funderar på att bli gravida - hur har ni tänkt och gjort?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar