Leta i den här bloggen

fredag 21 november 2014

Lång läggning och vaccination

Vi lade oss tidigt igår, jag och Pyret. Men det betyder inte att vi somnade tidigt. Sisådär fyra timmar tog det innan jag kunde lägga ner Pyret i babynestet och hon sov vidare. Vår sovrutin, om man nu kan kalla det en rutin, ser ut som så att jag sittandes i sängen ammar Pyret. När hon sedan somnar vid bröstet, för det gör hon ofta när hon har ätit en stund, så lägger jag försiktigt ner henne i babynestet mellan mig och Petrus. Går det bra så sover hon vidare där. Men ibland märker hon vad som är på gång, vaknar och vill såklart inte alls sova, och absolut inte i babynestet. Det gnälls lite och jag som inte orkar ha någon skrikfest där och då låter henne ligga vid bröstet igen tills hon somnar och samma procedur görs om. Till slut lyckas överflytten och även jag kan försiktigt krypa ner under täcket. Men igår tog det alltså runt fyra timmar innan överflytten lyckades. Orsaken var nog att jag hade ammat för nära inpå läggning, så när hon väl skulle äta där i sängen så fanns det inte tillräckligt med mjölk i brösten, vilket gjorde Pyret upprörd. Vi försökte kompensera detta med ersättning, och den slukade hon visserligen men sedan ville hon mumsa tutte och där fanns ju som sagt var inte mycket mat. Jag sjöng och jag masserade fötter men inget hjälpte. Om det var tröttheten som tog överhanden eller om det till slut fanns tillräckligt med bröstmjölk är oklart, kanske var det en kombination, men till slut somnade hon i alla fall och jag kunde flytta över henne till babynestet utan att hon vaknade. Petrus som försökt hålla sig vaken snarkade dock gott vid det här laget.

Efter amning vid sjutiden somnade Pyret om. Och det gjorde jag med efter dusch och frukost. När vi sedan vaknade var klockan halv tio. Och det var ju skönt med sovmorgon, fast inte lika skönt när jag kom på att vi hade tid på BVC klockan tio. Pyret fick snabbäta och jag bortsta tänderna och slänga på oss båda kläder innan jag satte Pyret i babybjörnen och ilade till BVC, som skönt nog ligger tre minuters promenad hemifrån. Pyret vägdes och mättes och sedan var det dags för vaccination. Först var det favoriten sockerlösning (mot rotavirus). Mums, den slukade hon fort. Och precis som förra gången blev hon sur när den tog slut, det är samma sak när hon får ersättning. Hon lugnade dock ner sig, för en kort stund, för sedan var det dags för sprutorna. De i mina ögon gigantiska sprutorna som skulle stickas en i vardera låret. Ojoj. Det var jobbigt både för Pyret och för mig. Blod kom det också vid första sticket. Jag bar hem henne i famnen och när hon fått amma en stund så torkade tårarna. 

För en stund sedan tog vi en promenad i regnet. Pyret somnade i vagnen och sover där nu på balkongen. Jag köpte en ta med-latte på fiket, fast blev mindre sugen på den när jag såg att baristan torkade av mjölkpumpen med disktrasan. Nåja, den slank ner ändå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar