Leta i den här bloggen

fredag 8 maj 2015

Vårstädning och mellanmål

Det är vårstädning på gång nedanför balkongen. Män i neonfärgade kläder går omkring med sådana där rörliknande blåsmaskiner och blåser undan grus och löv från marken. Eller ja, från vissa delar av marken, för det landar ju någon annanstans. Måsarna skriar och på balkongen står vagnen innehållandes ett sussande Pyret. Hon sover gott till och trots allt ljud omkring henne. Hon sover som bäst då, med i  mina öron oväsen omkring sig. Hon brukar dock vakna när hon hör barn men inte när hon sover på balkongen, för vi har en förskola snett nedanför och när barnen där är ute så hörs de såklart, men det bekommer inte Pyret det minsta.

Jag sitter i soffan och borde hoppa, eller åtminstone gå, in i duschen. Borde passa på medan Pyret sussar. Men först ska jag bara kolla Instagram. Och Facebook. Och mejlen. Och äntligen skriva här. Och sedan lär hon ju ändå vakna snart. Eller så sover hon en timme till. Fast jag borde förbereda mellanmål. Jag har varit lat, bekväm och oekonomisk och köpt mellanmål, sådant där dyrt fruktmos som man så enkelt och betydligt billigare kan göra själv. För säg att hon äter en till två sådana där dyra fruktmos om dagen á 15 till 20 kronor styck beroende på var du handlar dem, ja då blir det en melliskostnad på minst 450 kronor i månaden. Glufsar hon i sig två 20-kronorsmellisar om dagen, ja då är vi uppe i 1 200 kronor i månaden. Alltså, mellanmål för 1 200 kronor i månaden. Hej då föräldrapengar! Eller är det till mellanmål barnbidrag ska gå kanske. Icke då - för nu ska här köpas frukt i mängder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar