Leta i den här bloggen

lördag 14 maj 2011

Kan du hundar?

Att gå ut med vår älskade men ack så oregerliga byracka Duffy blir aldrig den lugna och sköna promenad som man drömmer om som hundägare. Eller som jag drömmer om efter ett halvår med Duffy.

Skulle vi bo i ödemarken utan risk för att möta en annan hund, då skulle våra promenader förmodligen vara mer njutbara. Men så ser inte verkligeheten ut. Vi möter hundar varje gång vi är ute, och varje gång blir Duffy helvild och hoppar och skäller. Beroende på avståndet till den andra hunden går det mer eller mindre bra att lugna henne. Är hunden för nära går hon liksom in i en stress-bubbla och det är nästintill omöjligt att få någon kontakt med henne. Hon studsar helt enkelt runt och vrålar tills den andra fyrbenta hårbollen är utom synhåll.

Åh, jag blir galen och orkar snart inte längre. Jag älskar Duffy, inomhus är hon en pärla. Men att inte kunna gå ut med henne utan att både hon och jag ständigt spejar efter hundar tär på krafterna. Att tvingas välja omvägar för att jag inte vill gå på den trånga stigen med Duffy och riskera att möta en annan hund är förbaskat iriterande. Gaah! Kan du hundar? Känner du någon som kan hundar? Känner du någon som känner någon som kan hundar? I så fall, hör av dig till mig!!

Läs mer om Duffy här!

4 kommentarer:

  1. Ojoj, vad ni kämpar! Jag måste säga att jag är full av beundran för ditt tålamod Sara. Om ni behöver lite avlastning så tveka inte att höra av dig. Kan t ex hänga med henne imorgon om det behövs (eller ngn annan dag)... Kram Hanna & Bobbi

    SvaraRadera
  2. Jag vet ju inte vad du/ni har försökt, men hemligheten brukar vara att få kontakt med hunden INNAN den börjar skälla.
    Ni måste vara super uppmärksamma, så snart Duffy spetsar öronen, så snart hon noterar den andra hunden, så kräv hennes uppmärksamhet. Här kanske ni måste putta till henne, så fort hon vänder sig mot er, så belöna med glad röst. Ge henne en uppgift hon kan, lek med henne, vad som helst, som kan göra att hon inte hinner bry sig om den andra hunden.
    När den andra hunden passerat, så ge massor av beröm och var glad och nöjd.

    Troligtvis kommer hon till slut vända sig mot er när en annan hund kommer, för ni är roligare än den andra hunden.

    Åk eller gå till ställen där det är gott om andra hundar. Sitt på en bänk och titta på hundarna som passerar, och gör samma sak här. Kräv kontakt med Duffy, ge henne olika uppgifter, kör kontaktövningar, lek vad som helst som gör att de andra hundarna kan passera.

    Det tog ett tag med min tik, men numera bryr hon sig oftast inte om mötande hundar, så länge dom inte skäller, då kan det fortfarande krävas en del kontakt övningar m.m.

    Varmt Lycka Till!

    SvaraRadera
  3. Hej Hanna! Vore jättekul att träffa er någon dag. Vi kan nästan när som helst. Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Eva! Tack för alla dina tips. Vi försöker och försöker. Vi lockar med godis och beröm (leksaker bryr hon sig inte om). Vi testar med ajabaja, NEJ! TYST!. Vi försöker vara roliga, lekfulla och tjo & tjim. Men hon blir liksom okontaktbar. Hon vill såg gärna fram till den andra hunden och hoppar och studsar som besatt. Kram

    SvaraRadera