Leta i den här bloggen

tisdag 25 maj 2010

Strängare straff för dessa grymma brott

Tre män i 25-årsåldern har dömts till fängelse för att ha odlat cannabis i en lägenhet. Männen fälldes för grovt narkotikabrott och ska nu avtjäna två respektive tre år bakom lås och bom (en av männen hade även sålt en del cannabis och fick därför ett högre straff). Okej, jag är inte för droger på något sätt och kanske är straffen rimliga men inte om man jämför det med vad andra, exempelvis sexbrottslingar döms till. Detta är alltså min åsikt bör tilläggas, så ni som tycker att knarkbrott ska ge strängare straff än exempelvis våldtäkt får såklart tycka så.

”Men det är faktiskt olagligt att odla, sälja och köpa droger” kanske några som läser detta muttrar nu. Och ja, jag vet det. ”Och knark dödar faktiskt folk dagligen”, muttras det kanske vidare. Ja, jag vet det också. Men jag kan ändå inte låta bli att tänka att det är självvalt att knarka. Visst, man mår förmodligen skit och världen utanför är kass, men likväl är det självvalt. Jag menar, det är ingen annan människa som tvingar dig att ta droger. Och om nu så är fallet så fälls gärningsmannen sannolikt för mer än grovt narkotikabrott.

Men våldtäkt. Det är något annat. Det inkluderar tvång och våld, psykiskt och fysiskt lidande. En människa som ger sig på en annan (med)människa. Det handlar om tortyr. Skador som ger men för livet. Det är så långt ifrån självvalt som man kan komma. Men trots det grova brottet så döms våldtäktsmän ofta inte till mer än två års fängelse. Sedan är de ute på gatorna, eller snarare i buskarna, igen. Två år! Det är ett hån mot offren som fått sina liv förstörda. Två år, och sedan tjo fadderittan... here we go again.

Fast egentligen borde sexbrottslingar inte dömas till fängelse alls. Begår man ett sådant grymt brott så måste man också rimligtvis ha en skruv lös, om inte flera.. Och jag har mycket svårt att tro att en sjuk människa kan bli frisk i fängelse utan någon vård att tala om. Snarare tvärtom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar