Leta i den här bloggen

söndag 25 oktober 2009

Lärt mig allt om IB-affärren och Uzbekistan...

Dagen började luuugnt. Faktum är att jag inte kom utanför dörren förrän det var dags för oss att åka på släktturné vid tre-snåret. Vi åt en sen frukost och läste i tidningen om Jan Guillous förehavanden. I artiklarna refererade journalisterna hela tiden tillbaka till IB-affären på 1970-talet, en omskakande politisk händelse i svensk historia som herr Guillou var med och grävde fram. Både jag och Petrus hade hört talas om denna IB-affär, men inte mycket mer än så. Och vad gör man då när man inte vet men vill veta? Jo, googlar såklart. Vi hittade bland annat en radiodokumentär från 2006 som vi lyssnade på liggandes i soffan. Ja, och sen var klockan nästan tre, och den planerade städningen gick i en rasande fart.

Min bror med familj som bor i grannhuset kom och plockade upp oss med bilen och sedan blev det släktturné i Sollentuna. Först en snabbis till pappa och Birgitta. Hej och kram och prat och kram och hej och vidare till mamma, Bengt och goa Gusten. Där åt vi favoriten tacos och fick se ett bildspel från mammas vistelse hos några familjer i Uzbekistan. I dag har jag med andra ord lärt mig allt om IB-affären samt en del om livet i Uzbekistan.

Nu fotbad och lite gottgott framför teven. Ha en supermysig söndagkväll.




Uzbekistan. Foto: Min kära mor.






Här hittar du radiodokumentären vi lyssnade på!

2 kommentarer:

  1. Lockar Uzbekistan eller blev du avskräckt? Ett sånt kakelinferno;) I love it!

    SvaraRadera
  2. Av det jag sett och hört så verkar Uzbekistan vara ett otroligt spännande land, på gott och ont. Min mor fick mersmak och ska snart dit igen på bröllop.

    SvaraRadera