Leta i den här bloggen

torsdag 5 april 2012

En skär torsdag är en ren torsdag

Skärtorsdagen idag. Varför heter den så egentligen? Är det för att den är mer rosa (skär) än andra dagar? Jag måste helt enkelt kolla upp saken. Vänta lite... Så där ja, nu är jag uppdaterad. Det handlar om renlighet helt enkelt, fast riktigt vad det är som ska renas tvistar de lärde om.

Namnet skärtorsdagen kommer av att Jesus tvättade lärjungarnaas fötter före måltiden - skära betydde förr rena. /Wikipedia

Namnet skärtorsdag kommer av verbet skära i betydelsen rena. Det var syndaförlåtelsens dag, en reningsdag genom nattvardens instiftande. /Nordiska museet.

Jag borde med andra ord hoppa in i duschen och tvaga mig nu, har nämligen inte kommit så långt än idag. Borsta tänderna har jag inte heller gjort. Ska packa ner kontoret och sätta mig på fiket och jobba en stund.

Glad påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar