Leta i den här bloggen

söndag 8 januari 2012

Våra historier

I dag var jag och fikade med en kompis. Vi har inte känt varandra så länge så därför visste vi heller inte så mycket om varandras bakgrund, varandras historia. Jag visste var min vän vuxit upp men inte hur, det vill säga hur hennes familjeförhållanden hade sett ut då. Tänk så olika historier vi alla har med oss, men samtidigt finns där likheter.

Jag minns när jag gjorde ett reportage om en samarbete mellan två fritidsgårdar, den ena på Östermalm och den andra i Rinkeby. Samarbetet gick ut på att ungdomarna fick mötas och göra musikvideos ihop, som de själva skrev texter och musik till, på valfritt tema. Ungdomarna från Rinkeby berättade om frånvarande fäder som dött i krig eller lämnat familjen och om mammor som tvingades arbeta dygnet runt för att ha råd att försörja familjen. Ungdomarna på Östermalm i sin tur beskrev hur de ofta fick tillbringa kvällar och helger ensamma hemma eftersom deras föräldrar var bortresta i jobbet eller på iväg på olika evenemang och fester. Helt olika miljöer men samma tema på samma känsla - ensamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar