Leta i den här bloggen

onsdag 12 september 2012

Tack ni modiga kvinnor

Igår satt jag på stammisfiket och jobbade. Jag har mitt bord längst in i lokalen, i ett hörn med bästa utsikten. Och med bästa utsikten menar jag över de andra gästerna. Nu var det visserligen inte så många som valde att sitta inomhus igår då solen värmde gott på uteserveringen, men när det regnar då har jag banne mig bästa platsen :-)

På kvällen var jag, mamma och mormor på ABF och lyssnade på ett föredrag om författaren Anne Charlotte Leffler. Hon hade sina mest verksamma år på 1880-talet, en tid då kvinnor inte hade så hög status i samhället. Vissa (många) av de män som levde då hade man velat ruska om ordentligt, fast de var ju också barn av sin tid och visste väl inte bättre. Kvinnans plats var i hemmet och deras/männnens plats var överallt. Snark. Jag skänker en varme tanke till de kvinnor som vågade stå upp mot patriarkatet  och faktiskt är de vi har att tacka för att vi är där vi är idag. 

Kaffe, dator och utsikt.

Tre generationer - mor, 87-åriga mormor och jag bakom kameran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar