Leta i den här bloggen

tisdag 2 februari 2010

Vad är det för j-a dom?

Grymma varelse. Den 38-årige mannen utsatte under lång tid sin styvson och sambo för tortyr. Bland annat tvingade han den 4-årige pojken att äta upp sina egna spyor samt hällde syra i ansiktet på honom. I dag dömdes 38-åringen till fyra och ett halvt års fängelse.

Vad är det för j-a dom? För det första, människan är allvarligt sjuk och behöver vård. För det andra, hans brott är så pass allvarligt att straffet borde kännas åtminstone. ”Hej, jag torterade ett värnlöst litet barn. Jag fick fyra och ett halvt år i finkan. Kanske kan vara ute om tre år om jag sköter mig. Yeah, det var det värt!”

Jag fattar det bara inte. Om han inte får vård så är ju risken väldigt hög att han kommer ut och pågår nya övergrepp. Men det kanske är av mindre betydelse. Jag ser framför mig hur de sitter och diskuterar domen:
Rådman 1: Så vad är tortyr värt tycker ni?
Rådman 2: Huvudsaken är väl att han får ett straff så han blir borta ett tag.
Rådman 3: Ja, om några år har säkert folk glömt honom ändå.
Rådman 2: Precis, och begår han nya brott, ja då får vi väl bura in honom igen.
Rådman 1: Fyra och ett halvt år då, vad tror ni om det?
Alla: Hurra, det tar vi!

Mm, om fyra och ett halvt år har säkert många av oss glömt bort 38-åringen. Om ett par dagar närmare bestämt. Men en liten pojkes kropp vittnar om det fasansfulla och hos honom finns ärren alltid kvar.

Ps. Har hört flera som tror att det är "en utländsk man" som döljer sig bakom 38-åringen. Det är så skönt att kunna krossa folks fördomar. Förövaren både är svensk och ser svensk ut. Ondskan har inget ansikte. Den gömmer sig ofta bakom helt vanliga fasader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar