Leta i den här bloggen

fredag 5 november 2010

Jag misstolkade kungens jakttal...

Kungen vänder blad. Börjar på ett nytt kapitel. Men inte är det väl " Den ofrivillige monarken" han läser hemma på slottet? Som för övrigt spås bli årets bok, innan den ens har nått butikerna.

Skandal ropar folk. Jag slår upp ordet i Svenska Akademins ordlista.  Skandal - ngt som väcker allmän förargelse el. obehagligt uppseende; skamfläck od. Jag är osäker på om de menar att boken är en skandal eller händelserna i den eller rentav dess huvudperson - Hans Kungliga Höghet.

Dessutom är jag osäker på vad kungen tycker om boken. Det kom liksom inte fram under hans presskonferens igår. Till en början trodde jag visserligen att han pratade om boken. Hans Majestät babblade på om "jägare" "representationsjakt" och "byten" och där satt jag med gapande mun och tyckte att han var lite för burdus och ärlig. Men efter ett tag insåg även jag att det inte var innehållet i boken han orerade om. För det var det väl inte?


Se kungens presskonferens här!

1 kommentar: