Leta i den här bloggen

torsdag 23 december 2010

Min uppesittarkväll

Uppesittarkväll. Det har jag mig veterligen aldrig haft. Inte för att jag riktigt förstår hur det skiljer sig från en vanlig myskväll, men det låter ju trevligt i alla fall. Uppesittarkväll. Äsch, jag måste slå upp ordet
(dvs googla det...).
Enligt Wikipedia: Uppesittarkväll är kvällen den 23 december då många familjer förbereder julaftonen genom att laga julmat, klä julgranen och skriva julklappsrim. Uppesittarkväll är också namnet på underhållningsprogram i radio och TV som brukar sändas på kvällen den 23 december. En julvaka som ofta har en "rimstuga" bestående av en panel med inbjudna gäster som skriver julklappsrim på tittarnas begäran. 

Ja, rätt dag har jag ju lyckats pricka in i alla fall. Laga någon julmat behöver vi inte göra, då vi är bortbjudna och får den serverad. Lyx! Och någon gran att klä har vi inte införskaffat. Men julklappsrim, det gillar jag att komma på, dock utan att ta hjälp av någon tv-sänd rimstuga.

Saras uppesittarkväll tillbringas alltså i underbart sällskap med paketinslagning och rimverkstad. Lägg därtill gott på tallrik och i glas, bjällerklangs toner och levande ljus (motsatsen dött ljus, finns det?).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar