Leta i den här bloggen

onsdag 21 september 2011

Stress ger ont i käkarna...

Vissa får ont i magen, andra får huvudvärk. När jag är stressad får jag ont i käkarna och tänderna. Jag pressar helt enkelt upp tungan i gommen, vilket såklart gör att hela ansiktet spänns. Jag försöker slappa av genom att ha munnen lite öppen, men som ni säkert vet är det svårt att slappna av när man verkligen vill, och speciellt i en väldigt spänd muskel.

Det hela tog sin början när jag var 17 år och mina föräldrar skilde sig. Då hade jag väldigt ont i käkarna och tänderna, men ingen fattade riktigt vad det berodde på. Allra minst jag själv. Och det gjorde det hela ännu jobbigare.

Vad är jag då stressad över nu? Hmm, det går inte riktigt att sätta fingret på. Det är mer en allmän stress om man kan förklara det så. Och så får jag ont och då blir jag ännu mer stressad och så är jag inne i en ond cirkel där smärta och stress går hand i hand...

Hur regagerar din kropp på stress?

2 kommentarer:

  1. Livsstress - det kan man drabbas av då och då. Tänk på om det är något som är jobbigt just nu och som du har möjlighet att förändra på något sätt. När jag stressad / oroad över något får jag svårt att sova, det är som om hjärnan inte kan stänga av utan fortsätter mala. Vilket naturligtvis skapar ännu mer stress över att inte kunna sova... Kroppen är märklig, den gör inte som man vill.

    SvaraRadera
  2. Kropp och själ är verkligen i symbios och påverkar varandra. Och att inte kunna sova är hemskt. Man är stressad, får ingen sömn och blir mer stressad av det. Kram

    SvaraRadera