Leta i den här bloggen

torsdag 3 december 2009

Världens bästa julklappstips

Jag har världens bästa julklappstips. Ja, egentligen är det en julklapp till dig själv men som du först ger bort till någon annan. Det är en bok, men inte en biblioteksbok du måste ha tillbaka eller en pocketbok som du ger till en ny släkting varje jul.

Världens bästa julklappstips heter Mormor och morfars bok (finns för farmor och farfar också). Boken är som en lång intervju där mottagaren ska berätta om sitt liv. Boken inleds med släktträd, därefter ska man fylla i alltifrån -Födelseplats till -Detta lekte jag med som barn och -Det här var mina favoritämnen i skolan till -Det här föll jag för hos min partner, -Livsavgörande händelser och -Visdomsord till barnbarnen.

Själv köpte jag en Mormor och morfars bok till min mormor. Eftersom min morfar inte är i livet fick mormor svara för hans del också, det hon nu kunde. I över ett år satt jag och mormor och fyllde i den här boken. Nej, inte 365 dagar i sträck, utan en gång varannan vecka åkte jag dit, fikade, gick ut med hunden och tog fram boken. Eftersom mormor ser rätt dåligt blev det jag som fick läsa upp frågorna och skriva ner det hon svarade.

Den här boken är även perfekt att ge till sina egna föräldrar, dels för att det är roligt att läsa om det liv de hade innan man själv fanns till, och dels att spara till ens egna barn när de blir vuxna.


Så här ser boken ut. Bild från Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar