Leta i den här bloggen

tisdag 6 juli 2010

Det är inte bara röken som sticker i ögonen...

Och så eldade Gudrun Schyman och hennes Feministiskt initiativ (FI) upp 100 000 kronor i dag. Enligt FI för att visa hur stora löneskillnader det är mellan män och kvinnor.

Jag förstår det inte. Jo, löneskillnaderna är jag tyvärr medveten om, men själva handlingen blir jag inte klok på. Visst, det ger säkert mycket uppmärksamhet och många skriver om det, inklusive jag själv. Men som parti måste man ju vara ute efter ett positivt gensvar och detta kan jag och många med mig inte ge dem.

Om man nu vill påvisa den ekonomiska problematiken mellan könen, varför då elda upp pengar som skulle komma många kvinnor väl till användning? Varför inte skänka summan till kvinnoorganisationer eller företag som arbetar för ökad jämställdhet? För även Gudrun med en hyfsad årsinkomst måste ju förstå att det inte bara är röken som sticker folk i ögonen när man eldar upp 100 000 kronor…

2 kommentarer:

  1. Men guuud!

    Jag har varit på semester och även tagit ledigt från nyhetsflödet märker jag nu. Vilken grej!

    SvaraRadera
  2. Mm, 100 000 kronor är ganska mycket pengar för en del..

    SvaraRadera