Leta i den här bloggen

onsdag 7 juli 2010

Lär barn sig skriva för hand i dag?

Jag skriver det här för hand. Just nu. Men när du läser det är det på datorn efter att jag knapprat in varje bokstav på tangentbordet. Det jag gör just nu, skriver med en penna på ett papper, så skrev man förr då när jag var barn. För då fanns det inga datorer. Eller jo de var visserligen uppfunna, men väldigt få hade en sådan i sitt hem.

När jag var barn fick man skrivkramp i armen, inte musarm. Och på lektionerna övade vi skrivstil, inte fingersättning. Lär barn sig att skriva snyggt i dag? Lär man sig att skriva för hand överhuvudtaget? Dagböcker och brev skriver unga det nuförtiden, eller har det helt tagits över av bloggar och mejl? Mina gamla dagböcker och poststämplade brev ligger i tryggt förvar i en kartong i källaren. Var har du dina gamla mejl?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar