Leta i den här bloggen

torsdag 30 september 2010

Vad är det för fel på dessa människor?

Vad är det som händer egentligen? Har folk blivit knäppare än knäppast? Våldtäkter och mord så fort man slår upp tidningen. Och det blir bara värre och värre känns det som.

Hur kan det gå så snett för en människa att han (eller hon, men de är väldigt få) bara kommer på tanken att våldta någon? När jag i dag läser om ytterligare en överfallsvåldtäkt i Örebro och om mordet på Elin i Göteborg så börjar jag just fundera på detta. Eller snarare på dessa. På förövarna. De som ligger bakom dessa grymma brott. Vad har de gemensamt med varandra? Ja, brotten såklart. Men jag menar, orsaken till att man begår brott finns ju också någonstans. Våldtäkt exempelvis handlar ju främst om makt. Att ha kontrollen över en annan människa. Hur skapas detta enorma maktbegär? Och vad är det som fattas i hjärnan hos dessa personer som går från att vilja ha makt till att faktiskt också ta den på det mest brutala sätt? Empatin måste ju vara så gott som obefintlig. Fast ändå, den misstänkte gärningsmannen i Göteborg, han har två barn. Nog måste han kunna känna glädje och sorg med sina barn. Nog måste det väl göra lite ont i hans fadershjärta när hans barn trillar och slår sig. Eller?

Vad är det för fel på dessa människor? Ser de inte tårarna? Hör de inte bönerna? Kan de inte känna lukten av rädsla? Eller är det rentav av allt detta som sporrar dem till att fortsätta...

Jag har inget svar. Men det är sådant - gärningsmännen - som jag funderar på när jag läser tidningen i dag.

1 kommentar:

  1. Jag undrar samma sak varje gång jag läser om våldtäkter och mord. Vad är det som får folk att göra sådana hemska saker? Hur kan de? Känner de inget, varför ångrar de inte? Usch, blir så upprörd varje gång.

    SvaraRadera