Leta i den här bloggen

måndag 28 mars 2011

Ankan som kläckte många grodor

Visst var det länge sedan man hört någonting om och från Anna Anka? Ett tag var ju hon överallt och nu, ingenting. Vilket är rätt skönt tycker jag.  När hon var i hetluften för några år sedan så skrev jag följande på bloggen...

Det är svårt att rangordna Anna Ankas citat för de är alla så absurda, men jag har ändå lyckats sätta ihop en liten topplista, och de hamnar alla i kategorin ”korkat sagt”.

1). ”Som hemmafru ska du ställa upp på alla sätt, du ska alltid var snygg och välklädd. Sexuellt är det kvinnans skyldighet att se till att mannen är tillfredsställd, gör hon inte det får hon skylla sig själv om han är otrogen.”
Min kommentar: Okej, och mannen då har inga skyldigheter alls eller? Om inte kvinnan blir tillfredställd när det passar henne, är det mannens fel om hon är otrogen då, eller gäller denna regel enbart åt andra hållet?

2). "Svenska pappor är tragiska med sina blöjbyten och sin jämställdhet. En riktig amerikansk man får panik om han är ensam med barnet i mer än 20 minuter. Amerikanska pappor lagar inte mat och stryker inte, de jobbar och försörjer sina familjer."
Min kommentar: Herregud, vilket århundrade lever du i Mrs Anka? Kanske vågar männen i Sverige visa att de faktiskt vill umgås med sina barn, att de tycker att det är livskvalité. Eller tycker du verkligen att män är sådana veklingar att de inte ens klarar av att byta blöja på sitt barn?

3). "Man behöver inte sitta och leka med klossar för att vara en närvarande förälder. Var vi än reser tar vi med barnen - och barnflickorna. Hur skulle vi annars kunna gå på alla evenemang som vi är engagerade i?"
Min kommentar: Hur går ”närvarande förälder” och ”barnflickor” ihop? Kanske är det för barnflickorna som dina barn berättar sina innersta drömmar och funderingar.

4). "Här håller inte mammorna på och tjatar på sina döttrar om utbildning och om att gå till college, utan om att hitta en idrottskille eller en kändis! Är det inte underbart?"
Min kommentar: Bara för att ditt mål var att hitta en rik man och få veckopeng resten av livet så finns det kvinnor som vill försörja sig själva och vara oberoende sin partner. Är ju inte så roligt att hamna på gatan bara för att den där idrottskillen, som man för övrigt aldrig var kär i, gör slut.

5). "Jag har en enorm trädgård och fyra trädgårdsmästare. Det är jag som ser till att de kan försörja sina familjer. De kan inte prata engelska. Det är som att prata med en vägg, de kan inte ens stava till sina egna namn. Det kan bli ganska frustrerande ibland."
Min kommentar: Frågan är om du Anna Anka kan stava till omtanke och empati.

6). "Om du anställer någon i Sverige ska du ha utbildning och vara kvalificerad. Här är det illegala mexikaner som gör jobbet. De diskar, städar, tar hand om trädgården."
Min kommentar: Enligt dig skulle amerikanska män aldrig drömma om att stryka, städa eller göra andra husliga saker, men detsamma verkar 
ju gälla dig. Och det får mig att undra: Vad gör du egentligen hela dagarna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar