Leta i den här bloggen

tisdag 15 mars 2011

Vad jag lärt mig...

Sitter och läser gamla texter jag skrivit, då när jag hade bloggen på en annan webbplats. Tänkte jag skulle lägga in några av dem här, då och då. 

Vad jag lärt mig (3 mars 2009)
Nästa vecka fyller jag år. Och på vägen hem från jobbet i dag gick jag och funderade på mitt liv hittills och vad jag egentligen har lärt mig under årens lopp, för jag måste väl ha blivit något klokare? Jo, jag kom faktiskt på rätt mycket, och vad kan man bättre göra med sin visdom än att sprida den vidare. En del saker kanske låter självklara, men det har de inte alltid varit, i alla fall inte för mig.
- När man är yngre tycker man att det är coolt att ha många ”vänner”. Men med tiden så lär man sig att få och nära vänner är betydligt bättre än många och ytliga, de sistnämnda försvinner nämligen snabbt när det blåser hårt.
- Alla människor har bra och dåliga sidor. Men ska inte ta någon skit. Får en person dig att må dåligt, ryt ifrån eller gå bara helt lugnt därifrån och lämna personen i sin egen bitterhet!
- Älska och du ska bli älskad. Kärlek föder nämligen kärlek, precis som hat föder hat.
- Tänk på att även de värsta brottslingarna, har varit små och tultat runt. Väldigt, väldigt få människor föds onda. Som indianerna säger: ”Döm ingen människa förrän du vandrat en mil i dennes mockasiner”.
- Om du respekterar dig själv och vet ditt värde, då tar du också bättre hand om dig själv.
- Livet går bara fortare och fortare, det är ingen myt, så ta vara på det medan du har möjligheten.
- Säg till dem du älskar att du älskar dem. Högt och ofta. Gör det nu vettja.
- Vi människor är starkare och klarar så mycket mer än vad vi tror. Detta finns det otaliga bevis på.
- Utveckla dina bra egenskaper och arbeta med att bli av med de dåliga.
- Utan tillräckligt med sömn så fungerar man inte, i alla fall inte jag.
- Banta inte, det gör dig bara dum och med dumhet kommer man inte långt.
- Jämför dig inte med andra. Vad vet du om deras liv? Lycka sitter inte på utsidan. Du vet med andra ord inte vilka sorger de bär på.
- Våga klättra högt men bli för den skull inte överlägsen, för då finns det kanske ingen som vill fånga dig om du faller.
- Dröm, dröm, dröm och förverkliga, förverkliga, förverkliga. 
...................................................
Nutid 2011: Jag försöker följa råden ovan som jag gav mig själv. Det är inte alltid lätt, jag klarar det inte alltid, men jag försöker i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar