Leta i den här bloggen

tisdag 1 mars 2011

Vi ses i cyberspace...

Har precis avslutat min första webbföreläsning. Japp, sådana moderniteter sysslar jag med på kvällarna. Som elev kanske bör tilläggas, det vill säga det var inte jag som höll i föreläsningen. Dock var jag i allra högsta grad delaktig. Man loggar in i ett virituellt klassrum där läraren syns på en liten skärm och sedan håller han eller hon en föreläsning, som på universitetet fast i cyberspace. Vi kan alla chatta med varandra och dessutom syns vi på varsin egen liten skärmbild.

Hihi, det är riktigt kul. Man måste tänka på vad man gör där framför datorn och inte upptäcka sig själv petandes i näsan eller gäspande. För ser man själv det, då ser alla andra det också, inklusive läraren. Under kvällens föreläsning lät det mot slutet som att någon satt på toaletten (hmm...) och en kille tog med sig datorn (inklusive kamera och ljud) när han gick för att prata med någon i en annan del av sin bostad. Som sagt - vi är bara nybörjare.

Så här satt jag inte när jag låg ute live :-)

2 kommentarer:

  1. Haha, vad roligt. Uppenbarligen tänker inte alla på att de syns och hörs av alla. Lite "The Truman Show" över det hela!

    SvaraRadera
  2. Ja det var väldigt roligt faktiskt. Jag frågade om någon satt på toaletten och då skrattade alla, men ingen erkände :-)

    SvaraRadera