Leta i den här bloggen

onsdag 16 mars 2011

Kärnavfall 15 000 år senare

Vet ni hur lång tid det tar innan kärnavfall inte anses farligt längre? Svaret är 100 000 år! Jag upprepar: 100 000 år! Det är inte klokt. Vem ska ta ansvar för det? Och inte minst vem ska komma ihåg var någon en gång på urtiden grävde ner avfallet (för man gör så, gräver ner det i jorden)? Jag menar 100 000 år, det är många generationer det att föra vidare informationen till.

"Jo du, vår farfars mammas mormors gammelfarmors pappas gammelgammel farfars morfars mormors gammelfarmors mammas..."
"Jaja, kom till saken."
"Alltså den där fossilen grävde ju ner sånt där giftigt kärnavfall nånstans. Vet du var? Jag menar det vore ju inte så bra om vi råkade börja gräva där av nån anledning."
"Men hallå, det var ju 90 000 år sedan. Hur tusan ska jag veta det? Jag vet ju knappt vad som hände igår."
"Nej det förstås. 90 000 år är väldigt lång tid. Det har ju passerat sisådär 15 000 statsministrar sedan dess."
"Jag menar det. Inte konstigt om informationen försvinner på vägen. Nu glömmer vi den där fossilen och tar en rymdtur istället."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar