Leta i den här bloggen

onsdag 24 mars 2010

Jag är chockad...

Jag är chockad. Jag tror inte att det är sant. Jag har precis sett Uppdrag granskning. I programmet får vi träffa 15-åriga Linnea som för ett år sedan blev våldtagen av en annan elev på skoltoaletten i Bjästa. Eleven, som i programmet kallas Oskar, är ett år äldre än Linnea och väldigt populär. Linnea anmäler Oskar för våldtäkt. Han nekar först till brott men erkänner sedan våldtäkten i ett polisförhör. I samband med rättegången tar Oskar tillbaka sitt erkännande. Innan dom faller hinner Oskar dock bli anmäld för ytterligare ett övergrepp på en jämnårig flicka. Oskar nekar men döms för båda våldtäkterna.

Tyvärr tror Bjästaborna mer på den populära pojken än den drabbade flickan, trots att pojken är dömd. Helt plötsligt blir offer förövare och förövaren ett offer. Det bildas Facebook-grupper och hemsidor till Oskars försvar och det skrivs fruktansvärda saker om Linnea och vad man hoppas att hon ska råka ut för. Ingen krisgrupp bildas i skolan. Ingen tar hand om Linnea. Hon blir så trakasserad och utfryst i skolan att hon och hennes familj tvingas flytta från Bjästa.

Det är en tragisk historia. Det är en fruktansvärd historia. Och det värsta av allt, det är på riktigt.

Både Oskar och Linnea heter egentligen något annat. Men jag väljer att inte skriva ut deras riktiga namn.

8 kommentarer:

  1. De är tragiskt att folk inte trodde på tjejerna. Jag ha själv suttit i precis samma sits som dom.
    De är jobbigt och jag hoppas folk förstår att de är olagligt att kränka andra personer.

    SvaraRadera
  2. Jag sitter fortfarande och skakar av reportaget, bland det värsta jag sett i vår... hemskt så hemskt

    SvaraRadera
  3. ÅSA

    Fy faan man spyr ju nä man hör vad folk skrivit på nätet om flickorna. Vuxna människor med. Hur kan någon önska att någon annan ska bli våldtagen, och andra fruktansvärt grova saker. Man blir ju rädd för folk! Jag hoppas verkligen att rättsväsendet plockar ner rad för rad med kränkningar på alla bloggar och forum och kräver skadestånd från varje person för varje kränkande ord. Så de får känna att det kostar att begå verbala övergrepp på någon annan. Det är ändå inte i närheten av det pris tjejerna fått betala. Talibanfasoner. Hoppas på upprättelse för flickorna.

    SvaraRadera
  4. Jag blev riktigt upprörd av repotaget, trodde aldrig att folk, inte minst vuxna kunde vara så trångsinta. Det finns otroligt mycket att säga och jag är så jävla förbannad att jag knappt orkar tänka på det. Jag är fjorton år, så det kunde varit jag som satt i någon av flickornas sits.

    Vad är det för värld vi lever i?

    SvaraRadera
  5. Ett helt samhälle som bedrivit häxjakt och där få vågat stå upp för fakta och sanning i rädsla för att avvika från majoriteten.

    SvaraRadera
  6. Vi såg inslaget nu under lunchen, jag fick verkligen ont i magen av att se hur samhället beter sig mot de där tjejerna.
    Bra skrivet vännen!

    SvaraRadera
  7. Lider otroligt med "Linnea". Jag blev otroligt berörd av inslaget och mina tankar är med henne.
    Även jag blir chockad över de naiva vuxna människorna som vågar göra så här mot "Linnea". När man hör vad många av invånarna i Bjästa säger att de vill göra med Linnea så borde man sätta halva orten bakom lås och bom låter det som.

    SvaraRadera
  8. jag vill så gärna veta vad hon heter :( snälla om du vet :(

    SvaraRadera