Leta i den här bloggen

onsdag 10 mars 2010

Sista dagen som 29-åring

I dag är inte vilken dag som helst. I dag är nämligen min sista dag som 20-någonting. I morgon är jag en dag äldre än vad jag är nu, men om någon frågar så är jag helt plötsligt ett helt år äldre. Det är konstigt egentligen att man över en natt går in i en ny ålder. I dag är jag 29 år men imorgon är jag 30. Nej, jag har ingen ålderskris, inte än i alla fall, snarare ska det för första gången på flera år bli spännande att fira födelsedag.

Jag funderar; Vad gjorde jag för tio år sedan? Exakt på dagen vet jag inte, men våren år 2000 gick jag på Folkhögskola och i juni började jag arbeta på Cirkus Scott och följde med på deras turné runt om i Skandinavien. Det var tio år sedan. Jag försöker känna efter. Skulle jag ge mig iväg med ett kringresande följe i dag? Hjärtat säger ja, men hjärnan säger bestämt nej. "När man är 29 år och 364 dagar så borde man planera för andra saker, vuxna saker", menar hjärnan. Hjärtat håller inte med. "Varför kan det inte vara vuxet att åka runt med en cirkus? Då om någonsin måste man kunna ta hand om sig själv." Ja, så håller de på att kivas med varandra. Och ena dagen är jag helt inne på hjärtats linje medan jag andra dagar litar mer på hjärnans åsikter.

Nåja, som tur är har jag ingen lust med cirkusliv igen. Det är gjort. Men en resa till månen kanske eller varför inte en tur uppför Mount Everest? Det måste ju räknas som vuxna äventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar