Leta i den här bloggen

söndag 10 januari 2010

Hjälp, vargen kommer...

Äter frukost och ser Nyhetsmorgon. På nyheterna berättar de att flera vargar rymt från sin inhägnad på Skåne Djurpark. Usch då, tänker jag. Hoppas de lyckas fånga in dem.

Reportern berättar i nästa andetag att samtliga förrymda vargar skjutits till döds. Jag sätter kaffet i halsen. Till döds - varför inte med bedövningsskott? Detsamma frågar sig Skansens Jonas Wahlström som intervjuas av reportern. Sedan är inslaget slut och något svar får vi inte. Men fem minuter senare säger nyhetsankaret att Skåne Djurpark har hört av sig. Jag pustar ut, nu slipper jag gå i ovisshet. Men nej då, Skåne Djurpark vill bara meddela att man skjutit hela djurparkens vargstam och inte bara några av vargarna.

Okej, först skickar vi ut flera tusen jägare i skogen för att närmast okontrollerat jaga rätt på och skjuta ett gäng vilda vargar, och nu tar vi livet av en hel vargstam på Skåne Djurpark.

Jag förstår om en del renägare har tröttnat på vargar som äter upp deras djur, men just nu känns det lite som sagan om Peter och vargen, fast omvänt...



Läs mer om vargen på Svenska Rovdjursföreningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar