Leta i den här bloggen

lördag 30 januari 2010

Energitjuvar och energigivare

Det finns människor som ger energi, och så finns det människor som tar energi. De sistnämnda ska man akta sig för. De går under samlingsnamnet ”energitjuvar” men tillvägagångssättet skiljer sig åt. Det finns de som åtminstone är ärliga med sina avsikter, som inte låtsas vara någonting annat än otrevliga svin och som man därför lätt kan skydda sig mot. Sedan finns det de som är insmickrande och otroligt trevliga på ytan, för att i nästa stund hugga till och ta ett stort bett när man minst anar det. Den tredje och sista sorten är också den värsta och tillika svåraste att upptäcka. De är som grupp nummer två, på så sätt att de vaggar in en i falsk trygghet, men skillnaden är att den här sorten inte tar ett stort bett utan små tuggor vid olika tillfällen. De bryter ner, långsamt men säkert.

Energitjuvar är bittra människor som inte unnar andra lycka och framgång, eftersom det är precis vad de själva saknar. Det som de inte har, ska ingen annan heller få, anser de. Men var inte rädd, utan kom ihåg att det är du som väljer vilka du vill ha i din närhet. Tvätta av dig skiten och se till att omge dig med människor som vill dig väl, och som är genuint glada när du mår bra.

När jag läser mitt text om energitjuvar här ovan, så inser jag plötsligt att de tar upp all plats i texten. Jag glömde ju helt bort mina första ord i texten "Det finns människor som ger energi". Ja, det finns underbara otroliga människor som ger och ger och sedan ger lite till. Som alltid ställer upp, finns där och lyssnar eller bara lånar ut en axel att luta sig mot när tillvaron är svajig. Till er fantastiska personer vill jag bara säga Tack! Tack för att ni är som ni är och för att jag fått äran att lära känna er. Bamsekramar från mig till er.

2 kommentarer:

  1. Tack till dig Sara för att du alltid säger det man precis behöver höra! Hm, lät det som ngt negativt? Jag menar det på ett positivt sätt iallafall :) Du hjälper en vända saker till det bättre! Kram
    /Matilda

    SvaraRadera
  2. Åh, tack fina Matilda. Längtar tills vi ses igen. Kramis

    SvaraRadera