Leta i den här bloggen

fredag 15 januari 2010

Nu upphör allt världsligt arbete...

Så var det åter helg. Jag smakar på ordet. Helg. Blir nyfiken på ordets ursprung. Vad betyder egentligen helg? Så jag gör som jag ofta gör för att stilla min nyfikenhet. Jag googlar. Min sökning tar mig till Forskningscentralen för inhemska språk (kotus.fi). Där står att läsa följande: "Ordet helg hör naturligtvis ihop med adjektivet helig, och har alltså ursprungligen religiös innebörd. Helgen inträdde vid helgmålsringningen på lördag kväll, och då skulle allt världsligt arbete upphöra."

Världsligt arbete? Ska jag bli tvungen att goggla det också. Nej, jag nöjer mig med "arbete upphöra". Och vad det gäller lördag kväll så måste de ha skrivit fel. Fredag kväll ska det vaturligtvis vara, och inget annat.


Gusten är bra på att koppla av. Han har helg sju dagar i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar