Leta i den här bloggen

lördag 23 januari 2010

Markus säljer sin kropp lagligt

Före detta marinsoldaten Markus arbetar nu som prostituerad på en bordell i Nevada, helt lagligt dessutom. Markus säger att han trivs med sitt jobb och jämställer sin pionjärroll i sexbranschen med människorättkämpen Rosa Parks kamp.

Rosa Parks kämpade för alla människors lika värde. Markus kämpar för att fler män ska prostituera sig, vilket innebär att en människa köper en annan människa, som en vara. Tyvärr Markus, men jag kan inte se likheten mellan dessa två.

4 kommentarer:

  1. Jag håller visserligen med om att jämförelsen med Rosa Parks kamp är lite överdriven, men jag förstår lite vad han ville säga med det. Nämligen hur fel det är att människor inte ska ha rätt till sin egen kropp.

    Och nej, din definition av prostituition är dessvärre inkorrekt. Man köper inte en annan människa, som en vara. Utan man köper en tjänst av en människa, som den personen utför mha sin kropp. Om man köper en människa så äger man denne. Och då handlar det om slaveri. Det är stor skillnad på slaveri och frivillig prostitution.

    SvaraRadera
  2. Okej, vara eller tjänst...ordvalet har mindre betydelse i sammanhanget. Om vi nu väljer att kalla det tjänst så är majoriteten av dessa "säljare" väldigt trasiga människor. Människor uppvuxna med våld och övergrepp. Människor som flyr verkligheten med hjälp av droger. Människor med så låg självkänsla att de säljer sig själva till högstbjudande. Inte alla, jag vet, men väldigt många.

    SvaraRadera
  3. vänta lite här nu, Sara, det är bra att du tar upp att det finns folk som far illa av prostitution, samt att det är många trasiga själar som väljer att sälja sexuella tjänster för pengar till droger. Men...

    först å främst, när du säger att ordvalet här har mindre betydelse för att du vill visa olikheten mellan människorättkämpen Rosa Parks kamp och Marcus pionjärroll i sexbranschen så förstår jag dig... Men du får inte glömma att ordvalet mellan ”vara” eller ”tjänst” har en otrolig betydelse när det gäller prostitution. Jag har jobbat som manlig eskort, och när jag hör dig jämföra prostitution med slaveri, känner jag mig otroligt sårad och nertryckt.

    Jag tycker det är bra att den före detta marinsoldaten Markus nu lagligt får arbeta som prostituerad, kvinnor har gjort det länge, och nu är det allt dags för att vi män får ha en bricka med i spelet.

    Och vad mänskliga rättigheter beträffar mig, Din kropp är din, bara din, ingen annan har någonsin rätt att säga vad du ska gör eller inte göra med den utan din tillåtelse, det bestämmer du själv.

    /Eskort

    SvaraRadera
  4. Jag har aldrig använt ordet slaveri, även om det är precis vad jag tror det är för många prostituerade. Manlig eskort har du varit. Varför inte längre?

    Jag citerar artikel från Svd: "Därför är det i realiteten att vilseleda och desinformera när någon säger sig föra de ”lyckliga horornas” talan – men framför allt är det att svika alla dem som utnyttjas och som av olika anledningar inte kan bryta sig loss ur sitt helvete." (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vilseledande-tala-for-de-lyckliga-hororna_249969.svd)

    SvaraRadera