Leta i den här bloggen

lördag 9 januari 2010

Utställningen gjorde mig förbannad...

Det blev en promenad till Etnografiska museet denna underbara januaridag. Och det var inget unikt beslut, det här med att gå ut och gå i dag. Längs Norrmälarstrand köade människor för att komma fram, folk blir som galna när solen äntligen visar sitt gyllene ansikte.


Kanske ska ta cykeln ändå?

Slutligen nådde vi dock vårt mål. Goda vännerna (alltså inte smakmässigt) Maria och Cristian var redan på plats. På Etnografiska museet pågår en utställning om Trafficking, detta fasansfulla som drabbar miljontals kvinnor och barn varje år. Jag blev så förbannad när jag gick runt där och läste om vad dessa stackars människor utsätts för och samtidigt kände jag mig så hjälplös, man vill så gärna göra något för dem men vet inte riktigt hur man kan hjälpa. Utställningen pågår till och med imorgon, så har du inget annat planerat, gå och se den.

Någon timme senare var vi alla i behov av ett mål mat. Vi styrde stegen mot Tekniska museet mittemot där det surplades värmande gulaschsoppa. När vi ändå hade foten inne på ytterligare ett museum kikade vi runt lite även där. Fanns faktiskt en hel del roliga saker att leka med även för oss gamlingar (medelåldern på resten av besökarna var snäppet yngre). Två museum på en dag alltså, det höjer min årskvot rätt rejält. Efter ett snabbt spontanbesök hos bror med familj ska nu här lagas kyckling i ugn och sen blir det filmtajm och snask.

2 kommentarer:

  1. Jag lade också märke till människors tendens till att sticka näsan ur idet så fort solen tittar fram, jag gick en promenad och stötte på mycket människor (däribland Peter Göback). Det var en otroligt vacker dag, längesedan man såg en sådan fin dag!

    SvaraRadera
  2. Aha, stötte du på honom. Men du vet väl att han är bög? ;-) Kramis

    SvaraRadera