Leta i den här bloggen

lördag 8 januari 2011

Duffy var laddad...

När vi kom hem från den långa skogspromenaden i dag så var Duffy ovanligt rastlös. Själv var jag trött efter all motion och frisk luft och behövde en powernap. Eftersom Duffy vankade av och an i sovrummet så blev det dock ingen sömn för min del. Hon kanske är hungrig tänkte jag och gick upp och gjorde mat till henne, hon slukade allt på två sekunder. Men efter matintaget var hon fortfarande lika rastlös. Okej, då kanske det är motsatsen då, funderade jag vidare. Hon kanske är för full i magen. Så jag klädde på mig och en glad Duffy fullkomligt hoppade i kopplet.

Ja och så kom vi ut då. Var hon kissnödig? Nja, hon kissade visserligen men det dröjde innan det kom en skvätt. Var hon bajsnödig? Knappast, inte en korv i sikte. Däremot var hon väldigt "skälla på andra hundar-sugen". Och hon hade tur. Vi siktade flera fyrbenta vänner under promenaden. Och Duffy var laddad. Hon skrålade för full hals och studsade runt som besatt. Eftersom varken godis eller leksaker funkar för att Duffy ska rikta uppmärksamhet från hund till matte så blir min uppgift helt enkelt att få henne still på stället alternativt dra henne därifrån. Detta gör jag genom att ta ett stadigt tag i selet och försöka prata lugnande med henne. Om det funkar? Det beror på vad som menas med funkar... Jag har kontroll över henne i alla fall och när hunden är utom synhåll så är hon ju världens bästa Duffy igen. Och det är det som gör att vi fortsätter kämpa.

2 kommentarer:

  1. Tappra är ni! Men glöm inte powernappen! Leifi

    SvaraRadera
  2. Oj oj! Trodde hon skulle vara bara så nöjd efter dagen i skogen. Okuvlig energi verkar D ha. Duktiga kämpar är ni båda, du och P. Hoppas ni får en bra natt. Kram / ma

    SvaraRadera