Leta i den här bloggen

söndag 2 januari 2011

Tre små journalister knackade på min dörr

Alldeles nyss ringde det på dörren. Jag öppnar klädd i tvärrandig tröja, långrandiga långkalsonger och fårskinnstofflor. Utanför står tre flickor i fyra till sexårsåldern.

Jag: Hej!
Flicka 1: Vet du varför det finns så många olika orter...?
Flicka 2: Nej, inte orter. Sorter. Vet du varför det finns så många olika sorters fåglar?
Jag: Äääh nja. Kanske för att olika arter har parat sig med varandra. (vet de ens vad parat betyder?).
Flicka 2: Men du får bara svara ja eller nej.
Jag: Okej. Och frågan är alltså; Vet du varför det finns så många olika sorters fåglar?
Samtliga flickor: Jaaa!
Jag: Hmm, då svarar jag ja.
Flicka 2: Tack.

Flicka 3 (den yngsta av dem): Varför har du så...(ohörbart) tofflor?
Jag: Tofflor? Jo för att det är varmt och skönt.
Flicka 3: Ja men så många? (Hon pekar på alla skor i hallen).
Jag: För att vi är flera som bor här. Eller ja, en till alltså.
Flicka 1 och 2 till flicka 3: Så får du inte fråga.
Flicka 3 blir generat röd i ansiktet.
Jag: Det var bra gjort tycker jag. För frågar man inte får man heller inte veta.
Samtliga flickor: Hej då!
Jag: Ja hej då och tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar