Leta i den här bloggen

fredag 4 februari 2011

Jag ska utstråla styrka...

Träning med Duffy och hundcoachen Johan imorse. Fick lära oss att använda ett nytt hjälpmedel som heter Halti och är som en sorts nosgrimma för hundar. Med denna på kan Duffy inte studsa lika mycket som hon brukar, vi har med andra ord bättre koll på henne vid hundmöten.

Johan sa också att jag ska arbeta en hel del med min pondus. För även om det är Duffy som startar stöket så är det vi - husse och matte - som med vår närvaro ska få henne att lugna ner sig, och förhoppningsvis en dag helt sluta med de här dumheterna. Eftersom jag är blödig till naturen så måste jag alltså bli mer bestämd, visa Duffy att det är jag som är flockledaren när vi är ute och går. Detta gör jag inte genom att skrika och dra i kopplet, utan tvärtom genom att vara lugn och trygg. Jag skriker inte när vi är ute nu men jag är tydligen för pluttinuttig mot Duffy. Ja, eller det vet jag att jag är. Men nu ska jag alltså sträcka på ryggen och utstråla styrka och trygghet, för på så sätt får Duffy mer respekt för mig och det jag säger, vilket i sin tur skapar betydligt trevligare promenader.

Respekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar