Leta i den här bloggen

torsdag 3 februari 2011

Tipsa mig gärna...

På eftermiddagspromenaden i dag mötte jag och Duffy en liten engelsk bulldog med husse. Bulldogen var lös och trots att husse sa åt den att komma till honom så trippade hunden åt vårt håll. "Helst inte, vi tränar på hundmöten på håll", sa jag samtidigt som jag försökte hålla i en upphetsad Duffy. Men bulldogen lyssnade inte på sin husse och lät sig heller inte skrämmas av Duffys studsande och skällande. Den ville fram och hälsa. Jag lyckades dock dra iväg med Duffy och till slut så vände bulldogen om och hans husse ropade att han var hemskt ledsen för det inträffade. Puh! En sådan där liten sak skulle Duffy sluka på två röda. Nej nu var jag taskig. Hon skulle nog inte äta upp bulldogen men gärna brotta ner den.

Så nu när vi kommit in igen sitter jag här och googlar på hur man får sin hund att sluta skälla på andra hundar. Tipsen är nästan lika många som antalet träffar. Vi har ju en privat hundcoach  för Duffy. Av honom har vi fått lära oss att använda vattensprutan. Men vissa gånger är man inte beredd på en hund runt hörnet och därmed åker flaskan upp för sent, andra gånger bryr Duffy sig inte det minsta om hon blir genomvåt så länge hon får skälla.

Men tillbaka till mitt googlande. Följande förslag hittar jag.
1. Ignorera hunden när den skäller och hoppar.
2. Fånga hundens uppmärksamhet, exempelvis med godis eller en leksak.
3. Ställ dig framför hunden och blockera synfältet.
4. Nyp hunden i sidan för att få uppmärksamheten.
5. Kasta något i marken som låter och som fångar hundens uppmärksamhet.
6. Använd en blomspruta fylld med vatten.

Och så vidare i all oändlighet...

Madre mia! Det som någon tycker är finemang bojkottar en annan helt. Gör si och gör så. Nyp i sidan har vi testat. Duffy kunde inte bry sig mindre. Vattenspruta som vi i nuläget kör funkar ibland, det vill säga om den andra hunden är tillräckligt långt borta. Är den tio meter eller närmre är det kört. Då blir det "Singing in the rain" för hela slanten.

Har du testat något av ovanstående förslag? Eller har du andra knep på lager? Tipsa mig gärna.

3 kommentarer:

  1. Oj oj! Hoppas ni får några riktigt bra råd när ni träffar Johan i morgon. Men det där med något runt nosen är inte fel. Lilla Duffy - skärpning i ledet. Kram "extramatte"

    SvaraRadera
  2. Kanske några användbara tips:)

    http://sandraobella.wordpress.com/2010/02/21/clinic-i-hundmoten-for-eva-bofaldt/

    http://hundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=0e414498-1515-40dd-8c99-393711f0669f

    SvaraRadera
  3. Tack extramatte och tack Anonym för bra länkar!

    SvaraRadera