Leta i den här bloggen

onsdag 16 februari 2011

På en rånare går det tre våldtäktsmän...

Åtta år. Det blev straffet för Alexander Eriksson, mannen som flög helikoptern i det så kallade helikopterrånet i Västberga utanför Stockholm hösten 2009. Åtta år. På Alexander Erikssons tid i fängelset går det ungefär tre våldtäktsmän, för straffet för våldtäkt brukar ju ligga runt två till tre år. Om det nu ens går så långt som till rättegång vill säga. Majoriteten av alla våldtäktsutredningar läggs ju ner i brist på bevis, och kanske handlar det även om tid. Polisens tid.

Jag vill inte uttala mig om Alexander Erikssons straff är rätt eller fel, för jag är inte tillräckligt insatt i fallet. Dock tycker jag att det är helt sanslöst galet att man kan våldta någon och vara ute i buskarna eller var man nu håller till efter bara ett par år,  jämfört med åtta år bakom galler om man sitter bakom spakarna i en helikopter vid ett rån.

Är banne mig på tiden att vi gör våldtäkt till något fruktansvärt även i lagens mening!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar