Leta i den här bloggen

söndag 11 oktober 2009

Hagamannen - bra tv?

Om en kvart börjar SVT:s dramadokumentär om Hagamannen. Jag har velat hit och dit men nu bestämt mig för att inte se programmet. Visst är jag nyfiken på denna galning och vad som drev honom till att under flera års tid överfalla och våldta kvinnor i Umeå. Jag undrar hur han var som make och far och hur det var möjligt för honom att leva ett sådant dubbelliv utan att någon märkte det.

Som sagt, jag är nyfiken, men ändå känns det inte rätt att sitta och snaska i denna tragedi. Hade det varit en dokumentär hade jag nog tittat, men som nu med skådespelare och...nej, det känns inte bra. Hagamannens hustru har förståeligt nog försökt att stoppa sändningen, för hennes och inte minst för deras gemensamma barns skull. De flesta av offren har avböjt att se en förhandsvisning av programmet, för dem var verkligheten hemsk nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar