Leta i den här bloggen

fredag 2 oktober 2009

Snusk på kontoret?

Snuskigt på kontoret? Då har du och dina arbetskamrater kanske drabbats av "Social loafing". Ett fenomen som innebär att man ingår i en större grupp och vet att ens bidrag (eller icke-bidrag) som enskild person inte syns. Exempelvis, står det tio smutsiga kaffekoppar på diskbänken kan jag också ställa min där. För varför ska jag bemöda mig om att vara duktig och ställa in koppen i diskmaskinen när ingen annan gör det. Nej, rättvist ska det vara. Så jag ställer min kopp bredvid de andra och utgår från att de inte kommer stå kvar där imorgon, det finns ju alltid någon ordentlig människa som plockar undan, även efter andra.

Skulle diskbänken däremot lysa skinande blank och inte bära spår av koppar med kaffefläckar och läppstiftsmärken, ja då skulle inte heller jag ställa min disk där utan snällt tvätta bort min egen smuts. För tänk om någon skulle upptäcka mig och tro att jag är lat och ouppfostrad, det vore väldigt pinsamt. Men är vi alla lata och ouppfostrade tillsammans, ja då är det tydligen okej.


Läs mer här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar