Leta i den här bloggen

torsdag 8 oktober 2009

Herta Müller...

Stämningen var förväntansfull, Gert Fylking hade lyckats ta sig förbi vakterna och på världens kulturredaktioner var texterna redan förberedda – nu var det bara namnet som fattades. Och där kom han så, Peter Englund, som nyligen efterträdde Horace Engdahl som akademins ständige sekreterare. ”Äntligen” hördes det från publiken, lättade skratt från åhörarna och sedan... Årets nobelpristagare i litteratur heter Herta Müller.

Vem? Nej, jag känner inte till henne och det står jag för. Sedan finns det säkert några som med förvånat uppspärrade ögon undrar hur jag kan ha missat henne. ”Hon är ju bara så fantastisk, jag har läst alla hennes böcker.” Mm, det har du säkert gjort, själv har jag en massa bra läsning att se fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar