Leta i den här bloggen

onsdag 4 november 2009

Annika Östberg borde få bli en fri människa..

Jag tycker att Sverige många gånger är mesiga i sin straffsättning, att en del grova brott ger märkligt låga straff. Och antagligen hade Annika Östberg inte suttit 28 år i fängelse om hon blivit dömd här. Men nu var det i betydligt strängare Kalifornien i USA som svenskan fick sin dom: Livstids fängelse för dubbelmord.
Den då drogmissbrukande Annika Östberg var med när restaurangägaren Joe Torre och polisen Richard Helbush mördades, men det var inte hon utan hennes dåvarande pojkvän Bob Cox som höll i pistolen och avlossade de dödande skotten.

Annika Östberg har suttit mer än halva sitt liv i fängelse. Under den här tiden har hon:
- Inte haft en enda permission.
- Förlorat sin son och tillika enda barn i en trafikolycka.
- Skött sig exemplariskt enligt fängelsepersonalen.

Tidigare i år förflyttades Annika Östberg till Sverige och kvinnofängelset Hinseberg norr om Örebro. Detta innebär att Annikas mamma kan besöka sin dotter oftare då hon de senaste åren inte kunnat flyga till USA på grund av vacklande hälsa.

Jag vet, jag skrev inledningsvis att jag tycker att Sverige i allmänhet har för låga straff, men när det gäller Annika Östberg så tycker jag att hon nu suttit inlåst tillräckligt länge. Hon har avtjänat sitt straff. Jag tycker det är dags för Annika Östberg att åter få bli en fri människa.

1 kommentar:

  1. Hejsan Sara!
    När jag läste din blogg så blev jag glad. Du skriver med hjärta och med en varm förståelse till en medmänniska. Jag har läst många artiklar om Annika och de flesta är dömande. Var finns hjärta och förlåtelse till en människa som har gjort ett brott och suttit i över 28 år i ett amerikanskt fängelse? Hon ska ha all hjälp till ett liv i frihet.

    SvaraRadera