Leta i den här bloggen

måndag 30 november 2009

Våra I-landsproblem är rätt patetiska

Jag ser på Faddergalan på teve. Där får jag bland annat ta del av sextonåriga Elisabeths livsöde. Elisabeth lever i Sudan under fattiga förhållanden. Fram tills för några år sedan gick hon i skolan, men så blev hon bortgift och eftersom maken inte vill att hon ska utbilda sig så nu tar nu hon hand om hemmet i stället. Ja, och om sin nyfödda bebis såklart. Elisabeth säger att hennes man ännu inte har sett sitt barn eftersom han är bortrest. Hon berättar även om förlossningen som var väldigt svår. Hon förlorade mycket blod och har i dag ont när hon går.

En kort stund efter att jag sett och hört om Elisabeths livsöde läser om jag om tjejerna som förstorade läpparna för halva priset, fick komplikationer och nu anmäler frisersalongen som utförde ingreppet. Jag säger inte att det är synd om dessa tjejer, de har säkert jätteont, men det är också ett bevis på våra I-landsproblem är rätt patetiska i jämförelse med de som finns där ute i stora vida världen.

3 kommentarer:

  1. Håller fullständigt med dig. Livet skall man vara rädd om.

    SvaraRadera
  2. Mm, ibland är det bra att stanna upp och tänka efter...

    SvaraRadera