Leta i den här bloggen

tisdag 3 november 2009

Ondska - jag vill skala av monstret

Jag sitter och tittar på programmet Ondska på TV8. Det handlar om människor som begått handlingar så fasansfulla att man inte kan förstå hur de är möjliga att begå. Det är som den värsta skräckfilm, fast på riktigt. Och bakom dessa fasansfulla handlingar finns alltid en människa, en människa som likt du och jag en gång var liten och tultade runt i blöja och var nyfiken på världen runtomkring.

Jag försöker att tänka på detta när jag ser och hör om dessa fruktansvärd brott, som exempelvis Åmselemorden. Jag försöker förstå hur och varför detta lilla oskyldiga barn sakta men säkert förvandlades till ett monster. Vad hände där på vägen? Nej, det går inte att försvara en handling med en hemsk barndom, och det är inte försvar jag letar efter heller utan snarare än förklaring till hur det kunde bli så fel. Jag vill skala av monstret och se människan där bakom, även om det många gånger är svårt, och ibland faktiskt omöjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar